Logo
HEEMKUNDIGE KRING ZWIJNDRECHT BURCHT

Big Houses achter de Staats steiger op Linkeroever

  • Van Alphen Ludo
  • Onderwerp Auteur
2 jaren 1 maand geleden #1 door Van Alphen Ludo
Beantwoord door Van Alphen Ludo in topic Big Houses achter de Staats steiger op Linkeroever
  • Van Alphen Ludo
  • Onderwerp Auteur
2 jaren 3 maanden geleden #2 door Van Alphen Ludo
Beantwoord door Van Alphen Ludo in topic Big Houses achter de Staats steiger op Linkeroever
Nogmaals Zeer bedankt Mireille ,hiermee zijn we al een stap verder vooruit over de geschiedenis van die 2 loodsen
  • Schaekers Mireille
Meer
2 jaren 3 maanden geleden - 2 jaren 3 maanden geleden #3 door Schaekers Mireille
Beantwoord door Schaekers Mireille in topic Big Houses achter de Staats steiger op Linkeroever
Beste,
ik geef u hierbij het antwoord (dd. 05.12.21) van de maritieme journalist mee dat een deel van uw vraag beantwoord.  Zodra er een vervolgantwoord komt, krijgt u dit zo vlug mogelijk te lezen.  Hieronder dus al een deelantwoord op uw vraag: "Voor zover me bekend werden deze twee magazijnen - gelegen op een terrein dat jarenlang was afgesloten voor onbevoegden -  door en voor de staatsvloot gebruikt, niet enkel om er uitsluitend reserveonderdelen voor schepen van Oostende-Doverlijn (wat voor mij nieuw zou zijn) te bewaren, maar als regionaal magazijn voor allerhande onderdelen van ALLE schepen van de vloot en andere tuigen (zoals boeien) in staatseigendom. Tevens zou er in één van de gebouwen een werkplaatsje bevonden hebben (met o.m. een draaibank)  om allerhande kleine reparaties aan de schepen en andere tuigen van de staat uit te kunnen voeren. Het terrein was jarenlang niet toegankelijk voor onbevoegden.Het zou me verwonderen dat enkel reservestukken voor de maalboten van de Oostende-Dover dienst in zouden opgeslagen zijn geweest. Die veerschepen gingen voor onderhoud en herstel naar Mercantile in de haven en uitzonderlijk naar Cockerill. Omdat ik echter voorlopig het antwoord schuldig moet blijven over het algemeen gebruik van deze gebouwen heb ik contact genomen met een oud-medewerker van de Oostende-Doverlijn (later de staatsrederij Regie voor Maritiem Transport). Hij of een van zijn collega's weten misschien meer. "
Mireille

 
Laatst bewerkt 2 jaren 3 maanden geleden doorSchaekers Mireille.
  • Van Alphen Ludo
  • Onderwerp Auteur
2 jaren 3 maanden geleden #4 door Van Alphen Ludo
Beantwoord door Van Alphen Ludo in topic Big Houses achter de Staats steiger op Linkeroever
Zeer bedankt ,
grtn ,ludo 
  • Schaekers Mireille
Meer
2 jaren 3 maanden geleden #5 door Schaekers Mireille
Beantwoord door Schaekers Mireille in topic Big Houses achter de Staats steiger op Linkeroever
Dag meneer Van Alphen,
deze 'big houses' liggen of lagen op Antwerpen-Linkeroever dat wij slechts volgen tot aan de overdracht aan de stad Antwerpen en toen het nog Vlaams Hoofd noemde.  Maar, dat wil niet zeggen dat we u niet willen verder helpen.  Uw vraag werd doorgestuurd naar iemand die meer thuis is in alles wat de maritieme wereld aangaat, een oud-journalist van de Lloyds  Hopelijk kan hij uw vraag oplossen en dan krijgt u dat ook direct doorgespeeld.
Met vriendelijke groet,
Mireille
  • Van Alphen Ludo
  • Onderwerp Auteur
2 jaren 3 maanden geleden #6 door Van Alphen Ludo
Beantwoord door Van Alphen Ludo in topic Big Houses achter de Staats steiger op Linkeroever
Moderators: Super UserSchaekers Mireille
Gemaakt door Kunena